Contentmarketing
Val op door wat je online deelt
Mensen zoeken online naar informatie, ook op jouw vakgebied. Contentmarketing speelt in op die informatiebehoefte van jouw specifieke doelgroep. Want wat doe je? Je maakt blogs, video’s en andere content die gaan over onderwerpen waarnaar zij online zoeken. Actuele kennis. Oplossingen voor problemen. Nu komen ze jouw content regelmatig tegen in Google. Doe je het goed, dan worden jullie online vrienden. Ze onthouden je naam. En bellen jou als ze je expertise nodig hebben.
Wat veel ondernemers doen? Losse flodders informatie delen. Soms elke week iets nieuws en dan weer maanden niets. Dat helpt je niet aan nieuwe klanten. Je valt online pas op als je regelmatig waardevolle informatie deelt. Perfect afgestemd op jouw doelgroep en doel. Samenhangende content in jouw eigen herkenbare stijl. De basis daarvoor staat in je contentplan: je focus, je strategie, hoofdonderwerpen en randvoorwaarden.
De contentkalender is het overzicht waarin staat welke content gemaakt wordt, wanneer (ongeveer), voor welk medium en wie wat doet. Het overzicht biedt de maker(s) van content houvast, maar is ook zo flexibel als nodig is. Bijvoorbeeld om beter in te kunnen spelen op de actualiteit. Samen spreken we de looptijd van je contentcampagne af.
Samen hoofdonderwerpen selecteren
Waarover de content in grote lijnen zou moeten gaan, dat bedenken we samen. Je wil ermee aansluiten bij de interesse van je doelgroep én je wil er je doel(en) mee bereiken. Selecteer drie belangrijke hoofdthema’s. Elk hoofdonderwerp is op te splitsen in deelonderwerpen. Voor elk deelonderwerp bedenken we content. Denk bijvoorbeeld aan een terugkerend blog waarin je innovatieve ontwikkelingen op jouw vakgebied deelt. Of een video waarin je vertelt hoe jij bepaalde problemen oplost.